Fotboll är allt!

av Thomas Brussig (Skandinavienpremiär)

 

Översättning Lars W. Freij
Förlag Colombine Teaterförlag

I rollen Johan Kylén

Regi Svante Aulis Löwenborg


Scenografi Mania Teimouri


Ljud Johan Kylén


Ljus Anna Wemmert Clausen


Mask Ingela Collin


Produktion Anna Forsell & Svante Aulis Löwenborg


Produktionsassistent Ylva Brodin


Layout Jon Liinason

 

Föreställningsfoto: Anna Forsell

 

Svensk premiär 7 september 2002 på Pustervik

FOTBOLL ÄR ALLT!

 

Spelåret 2002-2003 riktade Cinnober blicken mot den tyska dramatiken
Fotboll är allt! inledde Cinnober Teaters säsong med dramatik från Tyskland. En halsbrytande stand-upmonolog skriven av Thomas Brussig, en författare på osedvanligt gott humör.

"En tränare måste kunna vråla, annars kan han lägga av direkt. Förresten vrålar jag inte själv. Jo jo, det ser ut som ett vrålande men i själva verket är det ett tänkande, närmare bestämt ett mycket lidelsefullt tänkande."

På scenen Johan Kylén i rollen som fotbollstränaren som aldrig ger upp. Kylén arbetar som musiker, performanceartist och skådespelare. Han är en av medlemmarna i punkjazztrion Jack Brothers.

Tomas Brussig, är född 1965 och hör till sin generations mest framgångsrika författare. Hans roman Helden wie wir (1995, svensk titel Hjältar som vi 1997) har översatts till 14 språk, och scenversionen (likaledes en monolog) har spelats på mer än 50 scener i och utanför Tyskland. Filmen Sonnenallee (1999), på Brussigs manus, har setts av 2,5 miljoner personer och är därmed en av de mest framgångsrika tyska biograffilmerna hittills. En bok med titeln På den kortare sidan av Sonnenallée kom i svensk översättning hösten 2001.

Fotboll är allt! uruppfördes under titeln Leben bis Männer i december 2001 på Deutsches Theater i Berlin. Monologen innehåller en inträngande beskrivning av fotbollssporten, samtidigt som det hela är en spegling av världshistoriens effekter på fotbollen och på människors liv. Tränaren i pjäsen har levt och verkat i DDR och har nu, efter murens fall och Tysklands återförening, fortsatt att träna sina pojkar i ett slags trots mot de nya tiderna. Han gör som han alltid har gjort. Genom hans historia återges en stor del av vår samtida historia. Och att sport verkligen har med politik att göra blir man varse när man hör denna tränares passionerade resonemang.

För Cinnober är detta en djupdykning i en samtidsbeskrivning som är oerhört väl genomförd av en författare som vet att beskriva en komplicerad verklighet på ett rättframt, enkelt och drastiskt sätt. Pjäsen visar ett annorlunda perspektiv på saker och ting och uttrycker i sig en hel världsuppfattning. Den som bekantat sig med detta stycke teater kommer inte att kunna se en fotbollsmatch på samma sätt som tidigare

Thomas Brussig

”Fotbollstränaren, som Johan Kylén gestaltar med svettig koncentration, framstår som ett moderniseringens offer. Ingenting går hans väg, samhället där han fann sin identitet har utplånats, hans manlighet har inget fotfäste, ingen vill längre ha klara order och soldatdisciplin./.../
Allteftersom Johan Kylén utvecklar tränarens monolog – delvis med inspelad röst – kritar han planen, ställer upp löpträningskoner, och tejpar upp skottriktningar, finter och försvarslinjer. Ju större hans reaktionära förtvivlan blir, desto desperatare söker han den absoluta ordningen i fotbollen.”
- Björn Gunnarsson, Hallands Nyheter 9/9 2002


”På ytan banal som en boll; en fotbollstok berättar om livet som pojklagsledare. På djupet, i lager på lager, dessutom en både skarp och rolig studie om hur fotbollen som idé och praktik påverkar samhället och därmed kulturen, socialiseringen, politiken, ekonomin, familjen, kärleken, ja på sikt kanske evolutionen./.../
Kylén, mest känd som hårtslående trummis och högröstad sångare i punkjazztrion Jack Brothers, utstrålar en öppenhet som är sällsynt bland skolade aktörer. Visst finns manus att hålla sig till och positioner på golvet att följa, men det är ändå improvisatören som tar sig an scenrummet./.../
Kylén gör pilar på golvet, han klistrar vita remsor i luften, drar band mellan koner och pinnar och löper mot slutet amok och går i mål likt en levande tejprulle/…/ ...stycket är intelligent skrivet och visuellt framfört. Att därtill få se kraftpaketet Johan Kylén på en teaterscen är ett annorlunda nöje. Heder åt Cinnober.”
- Sven Rånlund, GöteborgsPosten 9/9 2002