Njals saga, Njála, från 1270-talet räknas som den första romanen i Norden. Hjältar som Gunnar från Hlídarendi och Káre Solmundsson bryts mot skurkar som Mord och Flose. Gubben Njål är en lagkunnig man som bränns inne i sitt hus av sina fiender, tillsammans med hela sin familj. Sagan heter också Brennu-Njáls saga.

 

I Cinnobers produktion bryter våldet fram där språket upphör. Det i sin tur föder nytt våld, i en aldrig avstannande kedja. Språket är våldet. Njals saga presenteras med musikteaterns uttryck, nyskriven text, rituella handlingar och dansad fysisk teater. Musiken är skriven som en opera. Det är strupsång, talkörer och ljudkonst i skön och våldsam förening. 

 

På scenen aktörer från Island, Finland och Sverige som också varit medskapande: de finske skådespelaren Fabian Silén, den svenske skådespelaren Martin Alexandersson, samt de isländska musikerna, tillika kompositörerna Örnolfur Eldon Þórsson & Árni Bergur Zoëga.

 

Spelas

18 & 19 februari kl 19.00, Grusomhetens Teater, Oslo

21 & 22 februari kl 19.00, Cinnober Teater, Göteborg

25 & 26 februari kl 19.00, Cinnober Teater, Göteborg

Längd ca 70 min

 

Biljettpris Oslo 200/150

Biljettpris Göteborg 160/120

I Oslo gäller Scenekort som rabatt för det lägre priset.

I Göteborg gäller Scenpasset som rabatt för det lägre priset. 

 

Den isländske tonsättaren Atli Ingólfssons opera Njals saga är specialskriven för Cinnober. Detta är tredje gången han samarbetar med Cinnober, efter Suzannah av Jon Fosse 2005 och Play Alter Native av Finn Iunker 2012. Ingólfsson menar att han alltid skriver opera när han skriver musik för scenen, vilket präglar arbetet. I Njals saga är det musiken och partituret som styr framförandet på scenen. Atli Ingólfsson har uppförts av välkända ensembler som Ardittikvartetten, Oslo Sinfonietta, Caput ensemble, Poing trio, Ensemble Intercontemporain, KammarensembleN, Islands symfoniorkester, Orkester des Staatstheater Cottbus, mfl. Soloverk har skrivits för den svenske trumpetaren Håkan Hardenberger och norske accordeonisten Frode Haltli. Hans verk har uppförts på festivaler som Ultima Music Festival, Di Nouvo Musica Festival, Båstad kammarmusikfestival, Berlinbiennalen mfl.

Hemsida: atli-ingolfsson.com

 

Texten har dramatiserats av Ludvig Uhlbors, som samarbetat med Cinnober ett flertal gånger, bland annat projektet The End Foundation 2012 och Massmördaren Haarmann 2014. Han är för närvarande regielev på masterutbildningen vid KhiO, Konsthögskolan i Oslo. Atli Ingólfsson har skrivit libretto på Uhlbors dramatisering. För Njals saga har Uhlbors även gjort scenografi- och kostymarbetet.

 

Cinnobers konstnärlige ledare Svante Aulis Löwenborg ljussätter och både Ingólfsson och Löwenborg har regisserat.

 

Cinnober Teater har tidigare gästat Oslo med musikteaterproduktionerna Suzannah och Meir, båda med manus skrivna av välkända norska förfatare som Jon Fosse och Maria Tryti Vennerød. Suzannah presenterades under Ibsenåret 2016 på Black Box Teater och var också en del av Ultimafestivalen. Meir gavs som en del av Ultima 2008 i samarbete med norska musikensemblen NING. Båda produktionerna regisserades av Svante Aulis Löwenborg

 

Om Cinnobers tidigare musikteaterproduktioner har kritikerna bland annat sagt:

"ett genuint mästerverk” - Teatertidningen om Suzannah

"En musikteater där musiken varken ställer sig över eller under teatern utan är en utvidgning av den. Där musiken fungerar som en självständig kommenterande röst” - Dagens Nyheter om Suzannah

"En konstnärligt genomförd, ibland visuellt häpnadsväckande tolkning" - Klassekampen, Oslo, om Meir

"Öppnar för en berättelse på en annan nivå - som ger en känsla av just mersmak"

- Dagsavisen, Oslo, om Meir

"Med språk- och ljudmaterialismen kommer också en helt ny form av operakonst, och dessa uttrycksmöjligheter utnyttjar teamet bakom föreställningen Play Alter Native till fullo” – GöteborgsPosten

 

NJALS SAGA av Atli Ingólfsson, Ludvig Ulhbors & Svante Aulis Löwenborg

 

MUSIK / LIBRETTO / REGI Atli Ingólfsson

 

DRAMATISERING / KOSTYM / SCENOGRAFI Ludvig Uhlbors

 

REGI / LJUSDESIGN / PRODUKTION Svante Aulis Löwenborg

 

MUSIKALISK BEARBETNING / MUSIKER Anton Svanberg

 

SKÅDESPELARE/MUSIKER Martin Alexandersson, Fabian Silén, Örnolfur Eldon Þórsson & Árni Bergur Zoëga

 

TEKNISK-MUSIKALISK ASSISTENT till Atli Ingólfsson Stefán Ólafur Ólafsson

 

SNICKERI / KONSTRUKTION / LJUSTEKNIK / CHAUFFÖR Ola Normelli

  

PRESS- & AFFISCHFOTO / PRODUKTIONSKOODINATION Anna Forsell

 

PRODUKTIONSKOODINATION /ASSOCIERAD PRODUCENT, OSLO Brendan McCall

 

MARKNAD / PR / GRAFISK DESIGN Terje Himberg-Larsen, Okimono

 

Njals saga hade urpremiär 27 september 2015 och spelades till 18 oktober på Cinnober Teater, Göteborg

Nypremiär 18 februari 2017 på Grusomhetens Teater, Oslo.

 

Njals saga är producerad med stöd av 

Kultur Göteborg, Kulturkontakt Nord (research 2014), Nordisk Kulturfond, Region Västra Götaland, Statens Kulturråd

 

NJALS SAGA

 

Foto Anna Forsell

ENGLISH

 

Njals Saga - A Burned Opera by Atli Ingólfsson

 

Njals saga, or Njála, from the 1270s are considered the first novel in the Nordic Countries. Heroes Gunnar from Hlidarendi and Kare Solmundsson fights against villains like Murder and Flosi. The wise man Njål is a law man who is burnt inside his house by their enemies, along with his entire family. The story is also named Brennu-Njáls Saga (Burned-Njal´s saga).

 

In this Cinnober production violence breaks out where language ends. This in turn gives birth to new violence in a never ending chain. The language is equal to violence. Njals Saga is here presented with the expressions of musical theater, new text, ritual acts and danced physical theater. The music is written as an opera. Throat singing, chanting and sound art merge in a acoustic and electronic composition forming a beautiful and violent tale.

Njals saga is created by Atli Ingólfsson, Svante Aulis Löwenborg and Ludvig Uhlbors. While Ingólfsson made the musical score, he made the libretto from the text by Uhlbors, who also created the stage design and costumes. Löwenborg has the light design and directing was made by Ingólfsson and Löwenborg in collaboration.

 

Atli Ingólfsson collaborates in this production for the third time with Cinnober, the former being the operas Suzannah by Jon Fosse and Play Alter Native by Finn Iunker. Ingólfssons music has been performed by The Arditti Quartet, The Oslo Sinfonietta, The Caput ensemble, The Poing trio, Ensemble Intercontemporain, KammarensembleN as well as The Iceland Symphony Orchestra. He has written works for solo trumpeter Håkan Hardenberger and accordionist Frode Haltli. Several of Cinnobers Teaters musical theater works has previously been presented at The Ultima Music Festival in Oslo and on Black Box Teater, Oslo.

 

Performance dates

18 & 19 February 7 PM, Grusomhetens Teater, Oslo

21 & 22 February 7 PM, Cinnober Teater, Göteborg

25 & 26 februari 7 PM, Cinnober Teater, Göteborg

Duration ca 70 min

 

Tickets se above at link BILJETTER

Prices Oslo 2000/150 NOK

Prices Gothenburg 1600/120 SEK

 

Atli Ingólfsson, Svante Aulis Löwenborg and Ludvig Uhlbors – Koncept and idea || Ingólfsson – Music, libretto, director || Löwenborg – Director, light design, production || Uhlbors – Text, stage design, costumes || Stefán Ólafur Ólafsson – musical processing || Anton Svanberg – Musician, sound adaption || Fabian Silén, Martin Alexandersson – Co-artistic work and actors || Örnolfur Eldon Þórsson, Árni Bergur Zoëga – Co-artistic singers, musicians || Choreography – Crew || Ola Normelli – Technician, driver || Anna Forsell – Press photo, coordinator Gothenburg || Brendan McCall – Associate producer, coordinator, Oslo || Terje Himberg-Larsen – Grafic design, general marketing || cinnoberteater.com, info@cinnoberteater.com, +46 707 91 88 98

Foto Anna Forsell